Проф. Лъчезар Филипов: Братята ми обичаха парите и умряха загадъчно (1)

 (16 коментара)


Проф. Лъчезар Филипов: Братята ми обичаха парите и умряха загадъчно (1) Гриша Филипов, български премиер ( 1981 - 1986 г.)

Людмила Филипова открадна част от мемоарите на дядо си – “Едно незавършено интервю”, за да напише собствената си книга.

Проф. Лъчезар Филипов е единственият жив син на експремиера Гриша Филипов. Останалите двама загинаха загадъчно. Завършил е астрофизика в СССР. От 1982 г. работи в Института по космически изследвания, където в момента е зам.-директор. За приноса си към космическата наука през 1987 г. получава наградата “Циолковски” на руската академия на науките заедно с Карл Сейгън. Той е сред малцината високопоставени наши учени, които открито си признават, че вярват в съществуването на извънземни.




- Разочарован ли си отиде от този свят баща ви – Гриша Филипов?
 

 


- (Минутка мълчание, очите му се пълнят със сълзи. Започва с треперещ глас.) Баща ми си отиде силно обиден. Сега, когато публикувам неговите истории, разбирам много неща около преврата на 10 ноември 1989 г. През лятото на 1989 г. са предлагали на баща ми да стане генерален секретар. Той обаче

отказва с настояването всички на 70 години да се оттеглят.

Не е бил съгласен до последно и с Петър Младенов и Андрей Луканов. В своята книга пише, че Луканов е извършил доста превратности в съдбата на България. Освен това двамата са укрили писмо от китайското правителство, което е предлагало да ни покрие външния дълг, за да запазим строя и да минем на китайския вариант. Това са преговори, които баща ми е водил. Изкуствено се забавя и самолетът му в Прага, където е бил на съвещание на СИВ на 10 ноември, за да се осуети присъствието му на пленума. Имало е силно опасение, че 70 % от ЦК е било зад гърба на баща ми. Той имаше голям авторитет в партията си.



- И в крайна сметка след това се оказа в затвора... 

 


- Тогава сподели с мен, че и във фашисткия затвор не са се отнасяли толкова лошо с него. Беше унизен, не можа да го преживее...



- А вие как станахте зам.-директор на институт в БАН? 

 


- Заради мен през 1982 г. създадоха към Института за космически изследвания в БАН секция "Астрофизика на високата енергия". Дисертацията ми в университета е черни дупки. Това е едно екстравагантно явление във Вселената, където всичко попада, но нищо не се излъчва. Тогава за пръв път изведох едно уравнение – нарекоха го “Уравнението Филипов”, което беше свързано с теорията на акреционните дискове, и нещата малко или много се промениха в тази насока.



- Едва ли само приносът ви към науката е станал повод да създадат секция специално за вас. Не е тайна, че децата на партийния елит тогава си живееха като крезове... 

 


- Никога не съм се считал за крез или богопомазан. Баща ми беше широко скроена, но много строга към синовете си личност. Много обичахме с него да ходим по планините, на лов, интересуваше се какво чета, как се развива науката. Той обаче много мразеше ходатайствата. Беше се развел с почти цялата си рода, които все го молеха за нещо. На двамата ми братя помогна, защото, както се казва, бяха малко неорентирани, но към мен беше много строг.



- Какво имате предвид с думата "неориентирани"?
 

 


- Много обичаха парите. Ние сме трима братя, аз съм средният. Големият - Орлин Филипов, беше икономист. Дълго време беше генерален директор на кинематографията - "Мултипликационни филми". Артистична среда, купони, кинофестивали и т.н. За голямо съжаление преди седем години

по-малкият ми брат Чавдар го намери в един апартамент почти разложен.

Не се разбра дали е умрял от естествена смърт, или е убит. Чавдар, който беше служител на Външното министерство и Стоян Ганев го уволни, пък преди три години беше убит пред дома му. Той имаше частна фирма, която доста добре се развиваше. Една сутрин

някой му звъни на вратата, той излиза и бам – стрелят в главата му.

Пръснаха му черепа. Намериха го заврян под стълбите. Така че не стана ясна причината и за неговата смърт.



- Как така не е ясна, та нали казвате - убийство? Нямаше ли разследване?
 

 


- Разследването за смъртта на Чавдар прекратиха синовете му и бившата му жена. Явно, за да вземат имуществото, защото докато следствието върви, не могат да се правят делби. Неприятна, грозна история. До един период се интересувах. Големият брат пък има една дъщеря - Людмила Филипова, която много нашумя като писателка, искам да ви кажа, че тя извърши най-голямото престъпление в нашата рода. Тя открадна част от мемоарите на баща ми, които той е нарекъл «Едно незавършено интервю», за да направи собствената си кариера.

Най-грозното престъпление е плагиатството, а тя точно това направи с мемоарите на дядо си, преписа го в първия си роман. Тогава й казах: «Не мога да те осъдя, но ти си извършила най-голямото престъпление. Да вземеш архива на дядо си, да го сложиш в собствената си книга да си направиш пиар». След тази история се разделихме. В завещанието на моя баща пишеше: «Синовете ми да публикуват след смъртта ми тази книга». Аз сега ще я издам, но лошото е, че от нея са откраднати две глави.



- Вие имате ли деца?
 

 


- (Замисля се.) Имам, да. Една дъщеря...



- Защо се замислихте, да не би да имате и някое скрито дете? 

 


- Истината е, че имам. Преди 1989 г. имах брак, но не го признавам и сегашната ми дъщеря Димана не знае за него. Тя учи в Националната природо-математическа гимназия. Аз не признавам онзи брак, защото, първо, съм си загубил годините. Второ, имах една дъщеря - казва се Величка, носи името на моята майка, и когато баща ми беше затворен на “Развигор”, един ден й казах: “Отиди, направи подписка, дядо ти е затворен”. А тя ми отговори: “Той да си бере гайлето, защото той си е виновен”.

В момента живее в Чикаго, сигурно е тридесет и няколко годишна, не поддържаме никакви контакти. Бившата ми жена Евгения, която беше служител на Външно министерство и направи кариера именно благодарение на баща ми, когато го свалят на 10 ноември, тя тръгва с бонбониера да черпи: “Тиранинът падна.” За голямо съжаление и тримата братя пострадахме от меркантилни жени. Малкият беше женен за полякиня, тя най-дълго се задържа.

Големият беше женен за една Нина Ковачева, която беше любовница на Иван Славков

и също не се разбраха. Затова считам, че това при мен не се брои. Аз, докато учех в Русия, Евгения работеше в Япония, детето го гледаха майка ми и баща ми и това дете се оказа силно неблагодарно. Плюс това, каквото и да е станало между мен и бившата ми жена, тя можеше за тези 20 години да се поинтересува за мен. Живее с някакъв американец, нито се интересува, нито нищо. За мен те са просто затворена страница в живота ми.



- А как се запознахте със сегашната ви съпруга?

 


- Тя ми е колежка, беше моя подчинена - счетоводителка. Докато ми беше подчинена, не я виждах. Връзката ни стана след това, когато излезе от системата. Силна жена, много добър човек, много ми помогна в тежък момент. При нея няма меркантилност, няма сметка. След 1989 г. за пръв път видях какво представляват колегите ми. Искаха да ме изгонят, започнаха интриги и доноси по мой адрес, а ето че още съм зам.- директор на института.

 

- Изследвате черните дупки, а напоследък се заговори за безполезността на БАН и хората, които работят в нея. Черна дупка ли е за българската наука Академията?

 

 

 - Дянков явно не е наясно с много неща. Но аз съм по-съгласен с друго, че в БАН има нужда от реорганизация. Какво значи феодални старци? Тази неадекватна реакция на мои колеги, които ме разпънаха на кръст, защото считат, че е недопустимо за един научен работник да се занимава с извънземен разум. Каква е разликата да се занимаваш например с колайдера, с черните дупки и с извънземния разум? Едно и също е. Опираме до предела на знанията ни.

Баща ми ме е научил да бъда или пан ( б.р. – от полски, означава „господар”, „господин” ), или профан. Т. е. или ще рискуваш и ще се занимаваш с неща, които са интересни, или ще те тъпчат. Това са принципите. В научния живот трябва да бъдеш смел. И за голямо съжаление, връщам се на феодалните старци, в БАН съществуват страшно много млади пенсионери. Това са хора, които не могат да мислят смело, които забатачват науката.

( Следва )

Коментари
2015-03-22 11:10:09 От: МАРКОВ

Като син на комунист, макар и не толкова гаден на глед, колкото останалите, Филипов постоянно си противоречи, т.е. лъже като последен циганин. Това е характерно за всеки комунист, т.е. тъп кретен. Сълзливите истории с баща му са измислица за маскировка.Емблемата на комунистите е: Вълк в овча кожа. От научна гледна точка признаването на теорията на относителността като вярна, а тя никога не е била, и на квантовата механика ...прочети целия

2015-07-12 20:45:31 От: СТОЯНОВ

МАРКОВ, не знам от къде си вадите тези заключения ...за този еродиран човек но бих ви казал, че ако работехте в моя институт бих ви набил една глава ей така... защото сте идиот за мен

2016-01-10 20:28:14 От: Марков

На много въпроси съм отговарял. Но защо не ми ги зададе Филипов-комунистът? Защото не му стиска! Прегледайте международно списание "Viscose Time & Substance" 1998 - 2002, за да се убедите, че скоростта на светлината никога до сега не е била константа. Публикувани са три статии на Юрий Галяев на чист английски език. Експериментите са изпълнени в три поддиапазона: радиовълнов, СВЧ и видим. В последния диапазон измерванията са проведени ...прочети целия

2016-03-04 16:08:41 От: ПЕТРОВ

Уважаеми Господа, блуждаех в интернет и попаднах на интервюто на професор Филипов. Интересна, ерудирана личндст, интересни, нестандартни идеи и подход.
Причина да взема отношение по въпроса е "спора" между господата Марков и Стоянов. Смятам, че аргументи като "набиване на глава","син на комунист''и другите епитети, са информационен шум,който гарниран с емоционална добавка, едва ли ще доведе до нещо полезно и разбира...прочети целия

2016-03-26 19:00:04 От: Марков

Така си и знаех, че поддръжниците на Филипов не знаят, че скоростта на светлината не е постоянна величина, и че това няма никакво отношение дали е известна теоремата на Бел или не е за тази коренно погрешна теория /модел/. Тя е по принцип невярна, както и теорията на Шипов. Относителност спрямо скоростта на светлината никога не е съществувала. Аз съм отговорил на тези въпроси и конкретно на е-мейла на г-н Петров, но и до де...прочети целия

2016-06-06 17:29:46 От: Караспейсов

Аз пък си мислех че водещ е морала и почтеността, явно цинизма и предубедеността вземат връх

2016-06-18 17:54:34 От: Марков

Извинявам се за цинизмите, обаче само пред вас.

2016-06-24 13:07:20 От: Петър Дъбов

Имаме среща в 6:00 в събота пред търговското на ! Ф-я !
Прати ми моб. си тук за уточнение!

2016-07-09 17:25:50 От: Илия Кръстев

Марков, и да се извиняваш , ти си оставаш цапнат през устата .
Изпрати ми твоя email , за да те надскоча ( или поне да се опитам ).

2016-07-09 18:08:44 От: Петър Дъбов

Уважаеми г-н Марков,
Не е нужно личните пристрастия да се прикриват с теории. Дайте път на доброто в себе си, нема полза от подклаждане на взаимна омраза, освен за душманите ни...

2016-09-24 01:54:33 От: Ivaylo

Здравейте.
От известно време чета и се интересувам от всичко свързано сас наука и космос.
Във връзка със това си зададох следният въпрос :
Възможно ли е Големият взрив да се е породил следствие на това,че в крайна сметка гравитацията си е изгубила силата/действието си - например,х-бозоните са изгубили сподобността си да придават маса. Вследствие на това гравитацията е изчезнала,а вследствие на което е довел...прочети целия

2016-10-03 15:30:31 От: Марков

e-mail: kirmar@mail.bg, --e-mail на Марков. Надскочи ме, ако можеш, г-н Кръстев.

2017-03-09 15:00:21 От: перо

Аз не съм професор, не съм учен но по пътя на логиката ще ви кажа...
- Скоростта на светлината не е константа и не е най-бързата скорост във вселената.
- Всички изчисления и теории, които се базират на скоростта на светлината счетена като константа са грешни.
- Във вселената има доста платени подобни на нашата с подобна форма на живот.
- Съществува вселенски разум и ред. Без такъв няма как да съществува всичк...прочети целия

2017-03-14 09:20:58 От: Величко Гагов

Не съм сигурен дали ще ми повярвате за едно мое преживяване, факт, който не съм си обяснил до сега. Минаха години и спомена е все още пред ме. Накратко...Пътувам с автомобила си от София за с.Солник, Обл. Варна. Часът беше около 22.30 h. След гр.Руен в простора над мен се появиха три светещи тела, които се движеха пред автомобила ми и си "играеха", включено минавайки между комините на къщите, до Дюлинския проход. Спирах няколко п...прочети целия

2017-04-01 15:56:18 От: Малков

Браво, Перо.

2017-04-01 15:57:20 От: Марков

Браво, Перо.

Добави коментар
Вашето име
Вашия e-mail
С попълването на имейлът се съгласявате да получавате уведомления за нови коментари по темата!
Коментар
Аз не съм бот